Ohledně současného stavu onemocnění COVID-19 je nutné se zabývat také otázkou prevence.
V případě, že není-li ve vztahu k zaměstnanci nařízena karanténa, zaměstnavatel může za účelem prevence s potenciálně rizikovým zaměstnancem (předešlý pobyt v Itálii, ...) postupovat následujícím způsobem:
- sjednat alespoň dočasně výkon práce z domova (home office) – standardní mzda,
- nařídit zaměstnanci po určitou dobu čerpání dovolené, přičemž musí být zaměstnanci nařízena alespoň 14 dnů předem, není-li se zaměstnancem ujednáno jinak – náhrada mzdy,
- sdělit zaměstnanci, že mu po určitou dobu nelze přidělovat práci, v důsledku čehož by byl zaměstnanec vyzván, aby do odvolání nedocházel do zaměstnání (překážka na straně zaměstnavatele – náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku).
V případě, že je zaměstnanci nařízena karanténa, jedná o stejný postup jako u dočasné pracovní neschopnosti (viz § 191 ZP) – a tím mu náleží v prvních 14 dnech náhrada mzdy ze stany zaměstnavatele.
Další informace jsou uvedeny v Tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí ke koronaviru a pracovněprávním souvislostem.